Начало Свят Добрите примери в борбата за подобряване на качеството на въздуха Зоните с...

Добрите примери в борбата за подобряване на качеството на въздуха Зоните с ниски емисии в Европа

378
0

Редица европейски градове вече са поели по пътя към промяната, чиято крайна точка е по-чист градски въздух. Един от най-мощните инструменти в борбата съсзамърсения въздух са нискоемисионните зони (НЕЗ). Броят им в Европа расте бързо: между 2019 г. и 2022 г. общият брой на активните нискоемисионни зони в Европа се е увеличил с 40% – от 228 до 320, а до 2025 г. се очаква те да са над 500.

Ето кои са едни от най-успешните нискоемисионни зони в Европа:

Берлин, Германия

Властите в Германия години наред правят проучвания и предприемат различни мерки с цел подобряване качеството на въздуха. Тяхното заключение е, че именно въвеждането на нискоемисионни зони е най-ефективната мярка в подкрепа на чистия градски въздух.

Берлин е един от първите градове в Германия, в които е въведена umweltzone (нискоемисионна зона) в действие – прави го още в началото на 2008 г. Тя е активна и до ден днешен, а мерките ѝ са изключително амбициозни – задължително е автомобилите, чието движение е позволено, да имат минимум Евро 4 или по-висока еврокатегория. Днес обхватът на зоната е центърът на Берлин, който представлява около 10% от общата площ на немската столица. Това е силно застроена зона, в която живеят над един милион жители.

В резултат на НЕЗ вредните емисии азотни оксиди и фините прахови частици във въздуха намалели с над 35%.

Брюксел, Белгия

В Брюксел НЕЗ активно подобрява качеството на въздуха от началото на 2018 г. насам.

Така наречената lage-emissiezone (нискоемисионна зона) обхваща всичките 19 общини в региона Брюксел-Столица. Пет години след първото въвеждане на нискоемисионните зони, автомобили с еко категории под Евро 5 са изцяло ограничени от достъп до зоната с ниски емисии и вече почти не присъстват в автопарка на града.

Само за три години, в периода между 2018 и 2021 г, вследствие на действието на нискоемисионните зони нивата на фини прахови частици PM2.5 в Брюксел са намалели с почти 30%, а емисиите азотни оксиди – с 21%.

Планът на белгийската столица предвижда постепенно премахване на дизеловите автомобили от 2030 г. и на бензиновите от 2035 г.

Мадрид, Испания

В края на ноември 2018 г. в испанската столица Мадрид за първи път влиза в сила zona de bajas emisiones(нискоемисионна зона) наречена от местните власти “Централен Мадрид”.

Към 2019 г., с цели 32% по-малко емисии азотен оксид, който е един от най-опасните за здравето замърсители,отделяни от превозните средства, “Централен Мадрид” се нарежда сред най-ефективните нискоемисионни зони в Европа.

През годините властите разширяват обхвата на рестрикциите и днес в Мадрид действа нискоемисионната зона „Мадрид 360“, която обхваща целия град. От 1 януари 2023г. автомобили от тамошната категория „А“ (бензинови автомобили, регистрирани преди 2000г. и дизелови автомобили преди 2006г.) са забранени за движение в испанската столица.

През последните 3 години 24-те станции за качество на въздуха, ситуирани на различни места в Мадрид, показват най-ниски нива на азотен оксид във въздуха, откакто се прилагат рестрикциите.

София, България

На 1 декември 2023 г. София също се присъединявакъм борбата за по-чист въздух. На тази дата ще влезе в действие първата нискоемисионна зона в България, обособена в така наречения Малък ринг.

Малкият ринг обхваща историческия център на София. От 1 декември на 2023 г. автомобили от най-замърсяваща еко група 1 няма да бъдат допускани до него. Това са автомобили с бензинови двигатели без еко категория Евро 1 и Евро 2 и такива с дизелови двигатели без Евро 1, 2 и 3. Година по-късно в Малкия ринг ще се забрани и движението на коли от еко група 2 – автомобили с бензинови двигатели без Евро 1, 2 и 3 и такива с дизелови двигатели без еко категория Евро 1, 2, 3, 4 и 5.

През зимата на 2025 г. в сила ще влязат и ограничения в зоната, която попада в така наречения Голям ринг, койтообхваща широкия център на София. Първоначално ограниченията ще важат за автомобилите от еко група 1, а две години по-късно, от зимата на 2027 година – от екогрупа 2.

Повече информация относно въвеждането на НЕЗ в София можеш да намерите на сайта на кампанията Мисия София без емисии или на сайт на Столична община.

В основата на НЕЗ са защитата на околната среда и грижата за здравето на хората. Чрез намаляване на вредните емисии, нискоемисионните зони проправят път към по-зелено и по-здравословно бъдеще за всички нас.


There is no ads to display, Please add some